Referentie

Photo (80x80px)

Inge Kerckhofs

Operations manager - FWD

“Aan onze laadkades worden elk jaar zo’n 1200 containers volgeladen – voornamelijk met sauzen in glazen bokalen. Dat is hard werk. Gelukkig zorgt H&L voor teams van sterke mannen met vaste handen. Zij laden onze containers snel en foutloos vol. Een taak die we onmogelijk zelf kunnen uitvoeren.”

1200 containers met mayonaise geladen elk jaar

“Tel maar uit: 1200 containers met tray’s mayonaise variërend van 250ml – 500ml – 1000ml – emmers in alle maten en niet te vergeten onze Top Down flessen. Dat zijn tonnen en tonnen stukgoederen die manueel versjouwd moeten worden. Vroeger deden we dat zelf, of schakelden we interim-arbeiders in. Maar de oplossing van H&L is veel slimmer.” Aan het woord zijn Inge Kerckhofs en Chris Laenen.

FWD is een specialist in op- en overslag van goederen. Vanuit Geel vertrekken elke week ruim twintig containers. “De meeste goederen gaan naar Afrika. Maar toch zijn ook redelijk wat containers voor de Aziatische markt of Noord-Amerika. Ze zijn dus allemaal wel even onderweg – met los geladen stukgoederen. En iedereen weet dat in transit veel kan gebeuren. Net daarom is het belangrijk dat onze containers vakkundig geladen zijn. Een klus die H&L voor ons klaart.”

 

Flexibiliteit cruciaal

De voorbije jaren groeide FWD van zo’n 200 tot bijna 1200 containers per jaar. Inge Kerckhofs: “Maar het verloop van die containers is niet constant. Sommige weken vertrekken hier bijna veertig containers, terwijl we andere dagen geen enkele container te laden hebben. Dat weten we zelf soms maar twee dagen op voorhand.”

Zo’n wisselend verloop vraagt om flexibele inzet van arbeidskrachten. Chris Laenen; “Je kan dit niet intern oplossen. De mannen die dit zware werk doen zijn echt uit een specifiek hout gesneden – dat zijn ijzersterke venten. Tegelijk kan je de meesten ook niet echt inzetten voor andere taken. Zeker niet omdat bij ons heel veel geautomatiseerd verloopt en we dus weinig nood hebben aan andere medewerkers.”

“Vroeger losten we dat op met interim-arbeiders, maar ook voor interimkantoren is het een hele uitdaging om dergelijke medewerkers te blijven vinden. Geregeld haakten uitzendkrachten af na enkele dagen omdat het werk te zwaar was. Dat tijdverlies kunnen wij ons echter niet permitteren. Via H&L lukt dat wel: last-minute wijzigingen, meer of minder mensen, … alles is mogelijk. We moeten zelfs niemand intern vrijmaken om toezicht te houden.”

 

Kwaliteit verzekerd

Een tweede reden om te blijven samenwerken met H&L, vindt FWD in de continuïteit en de kwaliteit. Inge Kerckhofs: “Containers stapelen is niet complex, maar het moet zorgvuldig en exact gebeuren. Anders verschuift de lading de hele tijd. Sinds we met H&L werken krijgen we bijna nooit opmerkingen van onze klanten na het openen van de containers op de bestemming. En als dat toch een keer gebeurt, neemt H&L zijn verantwoordelijkheid op. Ook dat is belangrijk natuurlijk.”

Chris Laenen: “Door de jaren heen zijn de teams van H&L hier een beetje onze vaste collega’s geworden. Ze zijn altijd beleefd en vriendelijk, eten samen met onze vaste mensen, … Het valt ons ook op dat de interne verstandhouding tussen de H&L-collega’s erg goed is. Dat wil toch zeggen dat de sfeer er aangenaam is. En dat straalt af op het werk dat ze leveren.”

 

Relatie op lange termijn

FWD is vastbesloten om beroep te blijven doen op de diensten van H&L. Inge Kerckhofs: “Deze samenwerking loopt nu bijna drie jaar. In die periode is ons volume gegroeid, zijn onze vereisten veranderd, … allemaal aanpassingen die door H&L moeiteloos zijn gevolgd. We willen daar zelf ook graag in investeren. Zo maak ik er een bijvoorbeeld punt van om de volgorde van de te laden containers zo aan te passen dat de teams niet te hele tijd tegen een scherpe deadline aanvechten. Dat tweerichtingsverkeer mag gerust nog een tijdje blijven duren!”

Referenties