Laden en lossen van stukgoed: een logistieke uitdaging

Laden en lossen van stukgoed: een logistieke uitdaging

De 59-jarige Dany Van Beylen is al bijna zes jaar operations manager Oost bij H&L Services – heel concreet de regio tussen Lier en Luik, met voornamelijk de Kempen. “Wat je je daar concreet moet bij voorstellen? Dat ik vroeg opsta. Dat moet ook, want ik plan in de ochtend afspraken met klanten in, die natuurlijk ook hun dagtaken hebben. Op die manier kan ik ook mogelijke issues in een heel vroeg stadium opvangen. Na die afspraken ga ik naar huis, waar ik mijn operationele taken aanpak, administratie doe, de planning opmaak, enzovoort. Wat dat laatste betreft, geef ik eigenlijk onze mensen hun job voor de volgende dag door, inclusief een korte bespreking.”

Dat klinkt als een vrij gesmeerde dagtaak, maar er komen ongetwijfeld ook de nodige uitdagingen bij kijken.

“Klopt, vooral dan waar het internationale conflicten en nationale stakingen betreft, waar onze havens vaak onder lijden. En zoals je weet zijn wij een bedrijf dat containers laadt en lost, dus wij worden daar vaak rechtstreeks door getroffen. Neem nu die recente boerenprotesten. Daarnaast zijn er de gekende congestieproblemen in en rond Antwerpen. Dat geeft een hoop extra werk en kopzorgen: de containers geraken niet uit de havens, en wanneer het wel kan, volgt dan natuurlijk de rush omdat de klanten ze allemaal tegelijkertijd weg willen. Die klanten verwachten dat wij hen op dat vlak ontzorgen. Niet evident, maar het is natuurlijk wel onze taak en missie. Dus wij lossen het op – we hebben nog nooit écht problemen gehad, omdat we plantrekkers zijn – al is het vaak een afwisseling van diepe dalen en hoge pieken.”

Dany Van Beylen over laden en lossen van stukgoed

Is de war for talent een uitdaging voor jullie?

“Dat minder, en zeker in de grootsteden. Vooral omdat wij een laagdrempelig bedrijf zijn dat het qua instroming van mond-aan-mondreclame moet hebben: de ene werknemer trekt een andere aan. We moeten ons dan natuurlijk wel als aantrekkelijke werkgever profileren. Onze grootste troef daarbij is ons unieke contractsysteem gebaseerd op prestaties in plaats van uren: is een container geladen of gelost, dan mogen de medewerkers in kwestie naar huis. Ideaal natuurlijk als je je kind vroeg van de crèche wil ophalen, of als je nog een tweede job hebt als koerier of flexwerker. Maar het geldt even goed voor arbeiders die gewoon in de zetel willen gaan liggen. Het zijn dus de arbeiders zelf die bepalen wanneer ze klaar zijn: hoe harder ze werken, hoe eerder. Dat is een enorme motivatieboost.”

Volgen jullie technologische ontwikkelingen als automatisatie en robotica op?

“Uiteraard, maar wij zien die niet als een bedreiging voor de werkgelegenheid van onze mensen, omdat laden en lossen van stukgoed een nichemarkt is: er zijn geen standaardformaten in onze goederen, dus is het ook heel moeilijk om dat te gaan automatiseren. Die technologie is vrij duur én vertraagt nog eens het werk, dus onze klanten zijn al helemaal geen vragende partij.”

Welke duurzaamheidsmaatregelen nemen jullie?

“Wij werken op locatie, dus maken wij er altijd een erezaak van om het afval integraal op te ruimen en mee te nemen. Verder krijgen onze medewerkers een elektrische fiets om naar de ophaalpunten te rijden, waar ze in cluster naar de klant gebracht worden. Bijkomend hebben we met onze klanten afgesproken om wegwerpverpakkingen maximaal te vermijden. En al onze werknemers hebben recent een duurzame drinkbus gekregen. Zo blijft er ook nooit een plastic flesje bij de klant staan.”

+0
TEU/jaar
+0
TEU/dag
+0
FTE/dag