Referentie

Photo (80x80px)

Hervé Anthonis

Logistiek manager - Varo

“Wij losten vroeger zélf onze containers met doe-het-zelf goederen. Maar sommige pakketten zijn echt te zwaar voor onze magazijniers. Bovendien zetten we hen liever in op andere taken. De gespecialiseerde teams van H&L zijn flexibel inzetbaar en klaren de klus volgens afspraak. Altijd. Dat is onbetaalbaar.”

H&L lost doe-het-zelf materiaal voor VARO in Lier

“Als familiebedrijf groeiden we de voorbije vijftig jaar uit tot een internationale speler in doe-het-zelf materiaal. Onze merken worden verkocht in Spanje, China, Australië, … Maar de helft is bestemd voor onze Belgische markt. Dat zijn zo’n 1500 containers die in Lier gelost moeten worden elk jaar.” Voor Hervé Anthonis, logistiek manager bij Varo, is de conclusie snel gemaakt: “H&L doet dit beter dan wij het zelf zouden kunnen. En goedkoper.”

 

Budgetteerbare service

Het verloop van containers is erg grillig bij VARO. De meeste van de producten worden gemaakt in het verre oosten, en komen via de haven ons land binnen. Die containers moeten snel gelost zijn en weer vertrekken om te vermijden dat VARO boetes en extra kosten moet betalen.

Hervé Anthonis: “Sinds we met H&L werken, is het lossen van containers een eenvoudig te budgetteren kost. H&L werkt met eenheidsprijzen: we weten dus precies wat het lossen van een container ons zal kosten. Bovendien krijgen we de garantie dat er genoeg mensen beschikbaar zullen zijn om de strikte deadlines te halen. Geen onvoorziene boetes of extra betalingen meer. Dat scheelt natuurlijk veel.”

 

Keihard werk, met de glimlach

De containers die bij VARO aankomen, zijn gevuld met doe-het-zelf materialen. Hervé Anthonis: “We produceren een erg breed gamma van twee eigen merken. Daarin zit alles, van kleine boormachines tot bosmaaiers en frezen. Die laatste kunnen tot 88 kilogram wegen. Dat is geen werk voor slappelingen natuurlijk. Dat zie je ook aan de teams van H&L: stuk voor stuk stevige venten.”

“Toen we vroeger interim-arbeiders inschakelden, zag je vaak de motivatie en de energie teruglopen naarmate de dag vorderde. En omdat we die mensen per uur betaalden, betekende dat flink wat extra kosten. Nu ligt het tempo de hele dag hoog. Dat is echt ongelooflijk.”

 

Eenvoudige en soepele communicatie

De onvoorspelbare toevloed van containers bij VARO legt heel wat druk op de schouders van de planning. En dus ook op die van H&L. Want aan hen wordt gevraagd om telkens een team ter beschikking te stellen wanneer dat nodig is.
Hervé Anthonis: “Het is straf hoe zij erin slagen om dat allemaal bol te werken. Zeker als je weet dat onze communicatie zich vaak beperkt tot één mailtje. Wij sturen de dag voor onze containers arriveren de details van de levering naar H&L. Zij interpreteren hoeveel werk dat betekent en welke teams ze daarvoor inzetten. Het busje met H&L-arbeiders komt altijd ruim op tijd aan en de mensen werken hun opdracht tot in de puntjes af.”

“Onze toezichthouder communiceert met de voorman over de precieze bestemming van de verschillende goederen, en die voorman stuurt zijn gasten aan. Dat is een soepel proces dat echt gesmeerd loopt. Het laat onze magazijniers ook toe om bezig te zijn met complexere taken en ervoor te zorgen dat ons stockbeheer perfect klopt.”

Referenties